Avantajele gamificarii in procesele de resurse umane

Odata cu cresterea investitiilor in digitalizare, fenomen din ce in ce mai des intalnit in cadrul majoritatii companiilor, cursa pentru identificarea talentelor devine tot mai acerba, reprezentand o miza importanta pentru tot mai multi angajatori. Astfel, pentru a atrage oamenii potriviti, tot mai multe companii sunt dispuse sa abordeze candidatii dintr-o noua perspectiva – cea a jocului, care a devenit extrem de populara mai ales in randul generatiei tinere.

Ce este gamificarea

Gamificarea reprezinta aplicarea dinamicii, psihologiei si mecanicii jocului la situatii non-joc. In domeniul resurselor umane, acest proces este folosit pentru a creste gradul de implicare al candidatilor, dar si pentru a spori productivitatea si loialitatea angajatilor deja existenti.

Aplicarea dinamicii jocului in procese specifice de HR, precum recrutarea sau training-ul, se afla in plina ascensiune in tot mai multe companii deoarece jocul nu semnifica altceva decat limbajul comun al tinerilor din intreaga lume. In plus, pe perioada pandemiei, jocurile s-au aflat in topul activitatilor desfasurate de oameni de toate varstele.

Un sondaj realizat de Grupul Aberdeen a aratat ca organizatiile care practica gamificarea au inregistrat o imbunatatire cu 48% a gradului de implicare al angajatilor, fapt care indica beneficiile utilizarii scenariilor asemanatoare jocurilor pentru a motiva si stimula angajatii.

Gamificarea in procesul de recrutare

Interviul pentru job, in formatul sau traditional, nu ofera intotdeauna cele mai bune rezultate atunci cand se doreste evaluarea pe deplin a abilitatilor unui candidat. De multe ori, se intampla chiar ca persoana care participa la interviu sa-si pregateasca dinainte raspunsurile pentru intrebarile care se adreseaza in mod normal la obtinerea unui loc de munca. In schimb, jocurile pot oferi informatii valoroase despre abilitatile individuale de luare a deciziilor sau de rezolvare a problemelor. Mai mult, jocurile pot ajuta organizatiile sa-si construiasca echipe mai diverse.

Prin introducerea elementelor de gamificare in procesul de recrutare, recrutorii sunt capabili sa prezinte mai bine situatiile cu care candidatii, ca viitori angajati, se pot confrunta in cadrul companiei si sa vada modul in care acestia reactioneaza.

La fel ca orice alt instrument nou, gamificarea trebuie introdusa cu atentie in procesul de recrutare. Astfel, inainte de a aplica elemente specifice jocului, trebuie sa va setati mai intai un set de obiective, care sa fie in mod clar masurabile. Este nevoie deci de o planificare bine pusa la punct, care poate fi realizata doar daca reusiti sa identificati anumite elemente cheie, precum tipul jocului pe care vreti sa-l introduceti in procesul de recrutare si modul in care va fi acesta aliniat la abilitatile pe care organizatia le cauta la candidati.

De asemenea, prin folosirea jocului si timpul destinat procesului de recrutare in sine poate fi semnificativ scurtat, intrucat chiar imediat dupa ce candidatii au finalizat jocul, recrutorii pot vizualiza si evalua rezultatele acestora si pot trage concluzia finala.

Un alt aspect foarte important, care deriva din utilizarea jocului in procesul de recrutare, este reprezentat de faptul ca recruterii isi pot da seama inca de la inceput daca intentiile candidatilor sunt sau nu serioase in privinta jobului respectiv, in momentul in care unii candidati vor refuza din start sa participe la joc. In acest mod, se economiseste timp pretios, care altfel ar fi fost pierdut cu oameni care nu isi doreau cu adevarat sa lucreze pentru acea companie.

Beneficii ale utilizarii gamificarii in procesul de recrutare:

  • Transforma experinta recrutarii in ceva distractiv

Testele de evaluare nu sunt distractive, dar jocurile pot fi. Asadar, atunci cand introduceti jocul in procesul de recrutare, tot ce trebuie sa faceti este sa va asigurati ca este distractiv si antrenant. Puteti afla daca intruneste aceste doua insusiri definitorii, testandu-l pe angajatii actuali si obtinand un feedback real din partea acestora.

  • Promovare si branding

Brandul de angajator nu a fost niciodata mai important ca acum, cand traversam o perioada de criza generata de pandemia de COVID-19. O astfel de experienta, de a participa la un joc ca parte a procesului de angajare, cu siguranta va promova compania si va contribui la construirea unui brand puternic de angajator.

  • Permite testarea abilitatilor cheie ale candidatilor

Atunci cand in recrutare sunt utilizate elemente de gamificare, este mult mai ușor sa descoperiti anumite abilitati pe care compania le-a identificat ca fiind esentiale pentru viitorii angajati. Jocurile care pun candidatii in situatii dificile, din care pot iesi doar daca isi pun in practica creativitatea, dar si alte abilitati cheie, sunt ideale pentru a va da seama daca respectivul candidat este ceea ce cautati sau nu.

  • Poate simula performanta reala pe care un candidat o va avea la noul job

Atunci cand candidatului i se cere intr-un joc sa conduca o companie, acesta poate dezvalui abilitatile sale de gestionare a timpului, de conducere și de rezolvare a problemelor chiar prin modul in care alege sa actioneze, si nu doar prin descrierea faptelor, asa cum ar fi procedat la un interviu obisnuit in timpul caruia i s-ar fi cerut sa-si imagineze acea situatie.

Gamificarea in procesul de learning& development a angajatilor

Rolul gamificarii in procesul de learning&development este de a face invatarea traditionala mai distractiva si mai antrenanta pentru noii angajati.

Este bine cunoscut faptul ca jocurile ofera un sentiment de comunitate, de satisfactie, precum si un feedback imediat, factori care ii determina pe cei implicati in joc sa fie foarte atenti la ce au de facut si sa-si duca la bun sfarsit sarcinile care le revin in joc.

Gamificarea are ca rezultat un proces de invatare mai rapid, precum si o mai mare capacitate de intiparire in memorie a cunostintelor noi, lucruri care se traduc de-a lungul timpului in productivitate crescuta, interes ridicat al angajatilor fata de procesele care se desfasoara in cadrul companiei si implicit o loialitate crescuta.

Pe langa procesul de training a noilor angajati, gamificarea poate reprezenta o solutie execelenta si pentru angajatii cu vechime in organizatie, atunci cand compania lanseaza produse sau servicii noi si vreti sa va asigurati ca acestia se implica pe deplin.

Avantaje ale folosirii jocului in procesul de learning & development:

  • Accelereaza invatarea

Prin folosirea jocului in etapa de integrare a noului angajat in cadrul organizatiei, procesul de invatare va fi accelerat, comparativ cu situatia in care informatiile ar fi ajuns la acesta prin metode traditionale precum un webinar sau o sedinta. Din ce in ce, tot mai multi angajati privesc sedintele interminabile ca pe ceva invechit, ei dorind sa-si asume roluri active chiar si in etapa de formare, considerand ca invata cel mai bine cu ajutorul practicii.

  • Incurajeaza conexiunilor sociale

Multe elemente de gamificare includ o nota competitiva, care permite angajatilor sa concureze intre ei si sa creeze astfel legaturi, in timp ce invata aspecte importante ale locului lor de munca. In acest mod, noii veniti vor simti intr-un timp mult mai scurt ca fac parte din echipa.

  • Conecteaza oamenii la cultura companiei

Angajatii sunt mai dornici sa invete si sa se dezvolte alaturi de o companie care ii face sa se simta conectati la o cultura organizationala care promoveaza cresterea si dezvoltarea lor profesionala.

  • Asigura un grad mare de implicare

Atunci cand un webinar este inlocuit cu un joc, puteti fi siguri ca toti angajatii sunt focusati la ceea ce se intampla, lucru care ii ajuta sa inteleaga mai bine rolurile si responsabilitatile fiecaruia.

  • Ofera feedback instant

Utilizarea gamificarii in procesul de training permite sa va dati seama instantaneu de ceea ce functioneaza si ce nu si sa identificati rapid modalitati prin care puteti imbunatati experienta noilor angajati in interiorul companiei.

Putem afirma, deci, ca atunci cand facem ceva care ne place, creierul nostru este mult mai activ, acesta fiind si motivul pentru care angajatii sunt capabili sa absoarba mult mai bine informatiile daca acestea sunt expuse sub forma unui joc.

Abilitati cheie dobandite prin gamificare

Pe langa toate aceste beneficii ale utilizarii gamificarii in procesul de recrutare si de trainuire, exista insa si o serie de abilitati cheie care pot fi deprinse de catre angajatii unei companii, fie ei noi sau nu, prin intermediul jocurilor, cum ar fi:

  • Sa utilizeze si sa isi dezvolte abilitatile de gandire critica
  • Sa dezvolte strategii de rezolvare a problemelor
  • Sa lucreze in echipa
  • Sa-si dezvolte aptitudinele de communicare
  • Sa-si revina rapid dupa o perioada grea, presarata cu multe probleme si dificultati la locul de munca
  • Sa-si dozeze atentia
  • Sa fie flexibili in gandire

Dupa introducerea gamificarii in procese din interiorul organizatiei, este indicat sa fie urmariti cativa indicatori de performanta, precum: satisfactia angajatilor, cresterea gradului de retentie, timpii pentru finalizarea anumitor taskuri, fie cu ajutorul sondajelor sau prin alte modalitati de a obtine feedback de la acestia.

Leave a Comment

Solicita o oferta!

Meniu

Newsletter

Abonati-va la newsletter-ul Smartree pentru a fi la curent cu toate noutatile din domeniul HR
Sunt de acord cu prelucrarea adresei de e-mail doar pentru asigurarea serviciului de Newsletter, conform cu Politica de Confidentialitate.

Parteneriate

About ADP (NASDAQ – ADP) Designing better ways to work through cutting-edge products, premium services and exceptional experiences that enable people to reach their full potential. HR, Talent, Benefits, Payroll and Compliance informed by data and designed for people. Learn more at www.adp.com. ADP, the ADP logo, and Always Designing for People are trademarks of ADP, LLC.

Suntem membri

aramt-member

Certificate

iso9001-2015
iso27001-2013