Diferentele dintre telemunca si munca la domiciliu

In prezent, multe dintre companii pun mare pret pe flexibilitate in ceea ce priveste modul de lucru al angajatilor, acest aspect fiind considerat extrem de important pentru sporirea retentiei personalului si atragerea de noi talente. Cele mai intalnite forme de desfasurare a activitatii in acest sens sunt telemunca si munca la domiciliu. Inainte insa de a se decide pentru o forma sau alta de munca, angajatorii trebuie sa stie care sunt diferentele dintre cele doua.

Telemunca vs. munca la domiciliu

Potrivit Legii nr. 81/2018, telemunca este o forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor.

De cealalta parte, contractul de munca la domiciliu nu este definit de Codul Muncii, insa se precizeaza, conform art. 108, ca sunt considerati cu munca la domiciliu salariatii care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile specifice functiei pe care o detin.

Principala diferenta dintre cele doua este data de aspectul teritorialitatii, in sensul ca in cazul telemuncii, locul muncii va putea fi nu numai domiciliul, dar si orice alt loc ales de catre telesalariat (orice salariat care desfasoara activitatea in regim de telemunca), in afara locului de munca organizat de angajator.

De asemenea, comparativ cu situatia in care salariatul presteaza munca la domiciliu si isi organizeaza singur programul de lucru, telesalariatul isi organizeaza programul de lucru de comun acord cu angajatorul, in conformitate cu prevederile contractului individual de munca, regulamentului intern si/sau contractului colectiv de munca aplicabil.

In ceea ce priveste munca la domiciliu, angajatorul este in drept sa verifice activitatea salariatului, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca.

De cealalta parte, angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca, regulamentul intern si/sau contractul colectiv de munca aplicabil, in conditiile legii.

Ce trebuie sa contina CIM in cazul muncii la domiciliu

Pentru munca la domiciliu, contractul individual de munca mai conține, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Codul Muncii, urmatoarele:

a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza la domiciliu;

b) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului sau si modalitatea concreta de realizare a controlului;

c) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum si al produselor finite pe care le realizeaza.

Ce trebuie sa contina CIM in cazul telemuncii

Contractul individual de munca mai contine, pe langa elementelor prevazute la art. 17 alin. (3), din Codul Muncii, urmatoarele:

a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;

b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;

c) locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;

d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;

e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;

f) responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;

g) obligația angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;

h) obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;

i) masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;

j) conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.

Cum se realizeaza evidenta orelor de munca in telemunca vs. munca la domiciliu

In cazul telesalariatului, modalitatea de evidentiere a orelor de munca este prevazuta in cadrul contractului de munca.

Pentru salariatii care desfasoara munca la domiciliu, angajatorul tine evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat in conditiile stabilite cu salariatii prin acord scris, in functie de activitatea specifica desfasurata de catre acestia.

Sanatatea si securitatea in munca pentru munca la domiciliu vs. telemunca

In ceea ce priveste munca la domiciliu, angajatorul are obligatia sa asigure securitatea si sanatatea salariatilor in toate aspectele legate de munca.

De cealalta parte, privitor la securitatea si sanatatea in munca a telesalariatului, angajatorul are urmatoarele obligatii:

a) sa asigure mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni printr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare;

b) sa instaleze, sa verifice si sa intretina echipamentul de munca necesar, cu exceptia cazului in care partile convin altfel;

c) sa asigure conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru, specifice locului de desfasurare a activitatii de telemunca si utilizarii echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la schimbarea locului de desfasurare a activitatii de telemunca, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru.

 

Chiar daca de multe ori exista tentatia de a crede ca telemunca si munca la domiciliu reprezinta unul si acelasi lucru, iata ca exista diferente notabile intre cele doua, iar angajatorii trebuie sa aiba in vedere  toate caracteristicile ambelor tipuri de modalitati de desfasurare a muncii.

Leave a Comment

Solicita o oferta!

Meniu

Newsletter

Abonati-va la newsletter-ul Smartree pentru a fi la curent cu toate noutatile din domeniul HR
Sunt de acord cu prelucrarea adresei de e-mail doar pentru asigurarea serviciului de Newsletter, conform cu Politica de Confidentialitate.

Parteneriate

About ADP (NASDAQ – ADP) Designing better ways to work through cutting-edge products, premium services and exceptional experiences that enable people to reach their full potential. HR, Talent, Benefits, Payroll and Compliance informed by data and designed for people. Learn more at www.adp.com. ADP, the ADP logo, and Always Designing for People are trademarks of ADP, LLC.

Suntem membri

aramt-member

Certificate

iso9001-2015
iso27001-2013