In perioade de criza cum este si cea de fata, companiile sunt fortate sa-si testeze capacitatea de reactie si de adaptare, dar in acelasi timp si abilitatile de leadership ale managerilor, care sunt cu atat mai importante. In plus, pentru organizatii este in acelasi timp un prilej pentru a testa cele mai importante valori ale angajatilor precum: loialitatea, implicarea, asumarea, angajamentul si, mai mult decat toate acestea, increderea. Increderea din interiorul echipei, dar si a membrilor echipei in lideri. Si invers.
Cum s-a modificat conceptul de leadership pe timp de criza
Despre leadership s-a vorbit mult in ultimii ani, insa acest concept se traducea in valori diferite sau mai degraba intr-o ierarhie diferita a prioritatilor inainte de izbucnirea pandemiei. Avea legatura mai degraba cu capacitatea de a sprijini oamenii sa iasa din zona de confort pentru a evolua continuu si pentru a performa pe toate planurile. In schimb, in noul context, este mult mai important sprijinul acordat angajatilor in acomodarea la noua realitate in ceea ce priveste modalitatea de lucru dar si gestionarea incertitudinii generale in scopul atingerii unui echilibru din punct de vedere al sanatatii mintale.
In perioada actuala, plina de incertitudini din toate punctele de vedere, o abilitate de leadership si management care poate face diferenta este legata de identificarea rapida a schimbarilor care se impun, de gestionare a acestora intr-un timp scurt pentru minimizarea impactului evenimentelor negative asupra companiei si implicit asupra majoritatii angajatilor. Apoi va ramane in continuare abilitatea de a comunica obiectiv si intr-un mod clar cu echipa dar si pastrarea unui nivel ridicat de pozitivism care sa insufle curaj echipei pentru depasirea perioadei de criza in care ne aflam deja sau care urmeaza sa apara.
Leadership-ul si capacitatea de a oferi o viziune coerenta pentru companie sunt cu atat mai necesare in conditiile in care majoritatea angajatilor isi desfasoara in aceasta perioada activitatea in mod remote, situatia care se va permanentiza probabil pana la final de an. Acest lucru atrage dupa sine o serie de provocari, printre care cele mai solicitante fiind comunicarea permanenta cu angajatii, modalitatea de urmarire si share-uire a task-urilor pe echipe, dar si transmiterea in mod constant a situatiei in care se afla compania.
Dar una dintre cele mai importante este modalitatea de a mentine toti colegii conectati si angrenati la obiectivele si misiunea companiei, fara relationarea fata in fata. Daca inainte angajatii companiilor discutau fata in fata cu liderii lor, poate chiar si cu liderul principal al companiei, ceea ce crea o stare de siguranta si incredere prin existenta apropierii fizice, prin spiritul de echipa care se crea inclusiv prin discutiile infomale din pauze sau cele din timpul pranzului luat impreuna, in contextul actual, toate aceste lucruri lipsesc. In lipsa lor se poate pierde sentimentul de apartenenta la echipa dar si la cultura organizationala, care poate fi un factor extrem de important in motivarea si implicarea angajatilor.
Comunicarea, esentiala in aceasta perioada
Din acest motiv comunicarea frecventa din partea liderilor si managerilor cu angajatii a devenit esentiala in aceasta perioada, dar este vorba despre o comunicare concisa, la obiect, transparenta, cu privire la situatia de fapt si pe cat posibil optimista, atat cat permite situatia generala a companiei pentru ca exagerarile atat pozitive cat si negative creeaza un context artificial care pot duce la pierderea credibilitatii, si de aici pierderea loialitatii, a angajamentului si implicarii angajatilor.
De asemenea, la fel de important in timpul unei crizei este ca liderii sa dea dovada de flexibilitate in gandire pentru a putea explora orice tip de oportunitati si abordari, uneori chiar neconventionale. Trebuie sa fie suficient de deschisi pentru a indentifica in circumstante nefavorabile posibilitatile care pot aparea dincolo de lucrurile evidente pentru ca de cele mai multe ori o criza este si o buna ocazie de reinventare.