Modificari aduse Codului Muncii! Potrivit Legii nr. 283/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1013 din 19 octombrie 2022, o serie de noi modificari au fost aduse Codului Muncii. Acestea au intrat in vigoare incepand cu data de 22 octombrie.
Va prezentam mai jos principalele modificari aduse Codului Muncii:
1) In ceea ce priveste continutul contractelor individuale de munca si al relatiilor de munca
Modelul contractului individual de munca (“CIM”) va fi actualizat de catre Inspecţia Muncii, care va pune la dispozitia angajatilor si a angajatorilor modelul-cadru al contractului individual de munca, stabilit prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale, prin publicarea pe site-ul institutiei.
Astfel, fata de modelul anterior, noul CIM va cuprinde in plus informatii privind modalitatea de plata a salariului, conditiile de efectuare si de compensare sau de plata a orelor suplimentare, modalitatile de organizare a schimburilor, precum si informatii legate de locul de munca, respectiv daca costurile de transport intre diferite locuri de munca (daca este cazul) sunt suportate de catre angajator.
CIM trebuie sa includa, de asemenea, informatii referitoare la plata de catre angajator a unei asigurari medicale private, a contributiilor suplimentare la pensia facultativa sau ocupationala, precum si a oricaror alte drepturi, atunci cand acestea constituie avantaje in bani.
Angajatii trebuie sa fie informati cu privire la contractul colectiv de munca aplicabil, la procedura de utilizare a semnaturii electronice si formarea profesionala oferita de angajator, dar nu exista nicio obligatie de a include clauze specifice in CIM in legatura cu aceste aspecte.
Perioada de proba: Se interzice stabilirea unei noi perioade de proba in cazul in care, in termen de 12 luni, intre aceleasi parti se incheie un nou CIM pentru aceeasi functie si cu aceleasi atributii.
Totodata, un salariat care a trecut de perioada de proba si are o vechime de cel putin 6 luni la acelasi angajator, poate solicita trecerea pe un post vacant care ii asigura acestuia conditii de munca mai favorabile. Angajatorul trebuie sa răspunda acestei solicitari trimitand salariatului un raspuns justificat in termen de 30 de zile.
Relatii de munca multiple: Angajatii pot lucra pentru acelasi angajator sau pentru angajatori diferiti pe baza mai multor CIM-uri, cu conditia ca programele de lucru sa nu se suprapuna.
2) Concediul de ingrijitor si absente pentru situatii neprevazute
Concediul de ingrijitor: Angajatorul are obligatia acordarii concediului de ingrijitor salariatului in vederea oferirii de catre acesta de ingrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieste in aceeasi gospodărie cu salariatul si care are nevoie de ingrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave, cu o durata de 5 zile lucratoare intr-un an calendaristic, la solicitarea scrisa a salariatului.
Legea mentioneaza faptul ca prin “ruda” se intelege fiul, fiica, mama, tatal sau sotul/sotia unui salariat.
Perioada concediului de ingrijitor nu se include in durata concediului de odihna anual si constituie vechime in munca si in specialitate.
Salariatii care beneficiaza de concediul de ingrijitor sunt asigurati, pe aceasta perioada, in sistemul asigurarilor sociale de sanatate fara plata contributiei.
Perioada concediului de ingrijitor constituie stagiu de cotizare pentru stabilirea dreptului la indemnizatie de somaj si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca acordate in conformitate cu legislatia in vigoare.
Problemele medicale grave, precum si conditiile pentru acordarea concediului de ingrijitor se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii si solidarităţii sociale si al ministrului sanatatii.
Absente pentru situatii neprevazute: Salariatul are dreptul de a absenta de la locul de munca in situatii neprevazute, determinate de o situatie de urgenta familiala cauzata de boala sau de accident, care fac indispensabila prezenta imediata a salariatului, in conditiile informarii prealabile a angajatorului si cu recuperarea perioadei absentate pana la acoperirea integrala a duratei normale a programului de lucru a salariatului.
Absentarea de la locul de munca nu poate avea o durata mai mare de 10 zile lucratoare intr-un an calendaristic. Modalitatea de recuperare a perioadei de absenta se va stabili de comun acord de catre angajator si angajat.
La stabilirea duratei concediului de odihna anual, perioadele concediului paternal, concediului de ingrijitor si perioada absentei de la locul de munca pentru situatii neprevazute se considera perioade de activitate prestata.
Nota: legea stabileste ca neacordarea concediului de îngrijitor sau neacordarea concediului paternal se sanctioneaza cu amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei.
3) Interdictii de concediere suplimentare
Legea stabileste ca este interzisa concedierea salariatilor pentru exercitarea drepturilor lor. Totodata, este interzisa concedierea pe durata concediului paternal, a concediului de ingrijitor sau pe perioada absentarii de la locul de munca pentru situatii neprevazute.
Salariatii care considera ca au fost concediati pentru exercitarea dreptului la a fi informati (art. 17 alin (3), art. 18 alin (1)), drepturilor la perioada de proba (art. 31), drepturilor la concediul de ingrijitor, la absentarea de la locul de munca pentru situatii neprevazute, la concediul paternal (art.152^1, art. 152^2, art. 153^2) şi a dreptului la formare profesionala (art. 194 alin. (2)) pot solicita angajatorului sa prezinte, in scris, justificari suplimentare cu privire la motivele pe care s-a fundamentat decizia privind concedierea.
4) „Mod de organizare flexibil al timpului de lucru”
Legea defineste „modul de organizare flexibil al timpului de lucru” ca reprezentand posibilitatea salariatilor de adaptare a programului de lucru, inclusiv prin utilizarea formulelor de munca la distanta, a programelor de munca flexibile, programelor individualizate de munca sau a unor programe de munca cu timp redus de lucru.
Angajatorul poate stabili programe individualizate de munca pentru toti salariatii, inclusiv pentru cei care beneficiaza de concediul de ingrijitor, cu acordul sau la solicitarea acestora, care pot avea o durată limitata in timp.
Orice refuz al unei solicitarii de stabilire a unui program individualizat de munca trebuie motivat, in scris, de catre angajator, in termen de 5 zile lucrătoare de la primirea solicitarii.
5) Alte modificari
– Regulamentul intern trebuie sa cuprinda reguli privind perioada de preaviz si informatii cu privire la politica generala de formare a salariaţilor, daca exista.
Totodata, se reglementeaza in mod specific posibilitatea ca regulamentul intern sa fie adus la cunostinta salariatilor in forma electronica.
– Legea stabileste obligatii de informare si reguli legate de organizarea programelor de lucru pentru relatiile de munca care nu se bazeaza pe contracte de munca, reglementate prin legi speciale.
– Pentru salariatul care are raporturi de munca stabilite anterior datei de intrare in vigoare a prezentei legi, informaţiile suplimentare privind condiţiile aplicabile raportului de munca se comunică de catre angajator, la cerere, in maximum 30 de zile lucratoare de la data primirii solicitarii scrise a salariatului.