Inceputul acestui an aduce o serie de nouati legislative in materie fiscala, majoritatea dintre ele fiind prevazute in Legea nr. 296/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. In cele ce urmeaza am sumarizat principalele masuri cu impact in procesul de salarizare:
1. S-a prelungit termenul de acordare a indemnizatiei pentru somajul tehnic in baza OUG 30/2020 si a indemnizatiei pentru timpul redus de munca (legea Kurzarbeit) pana la 30 iunie 2021. Citeste mai multe detalii despre aceste subiecte in articolul urmator: www.smartree.com/articol/smartree-update-oug132-prelungire-facilitati-angajati.
2. In ce priveste telemunca, s-a introdus prin Codul fiscal posibilitatea ca angajatorul sa deconteze salariatilor care lucreaza in regim de telemunca o suma de pana la 400 lei pe luna, fara sa fie necesare documente justificative. Aceasta lege stipuleaza ca nu vor fi supuse impozitului pe venit, CAS si CASS sumele acordate angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile la locul in care angajatii isi desfasoara activitatea, precum electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date si achizitia mobilierului si a echipamentelor de birou, in limitele stabilite de angajator prin contractul de munca sau regulamentul intern, in limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzător numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca. Cheltuiala aceasta este deductibila la platitorii de impozit pe profit. Citeste mai multe detalii despre aceste subiecte in articolul urmator: www.smartree.com/articol/smart-update-modificari-cod-fiscal-codul-muncii
3. Acoperirea costurilor cu testarea epidemiologica si/sau vaccinarea angajatilor in scopul preventiei raspandirii virusului SARS-CoV-2, nu este considerata venit impozabil si nu se supune nici contributiilor sociale. La platitorii de impozit pe profit, aceasta reprezinta o cheltuiala deductibila. Am detaliat acest subiect intr-un articol anterior pe care il poti accesa in urmatorul link: www.smartree.com/articol/regim-fiscal-teste-covid
4. Se introduc in categoria veniturilor neimpozabile din salarii si ajutoarele pentru adoptie. Acestea nu vor fi supuse nici contributiilor sociale obligatorii (CAS si CASS), la fel ca restul veniturilor la care am facut referire mai sus.
5. Nu se cuprind in baza lunara de calcul a contributiilor de asigurări sociale sumele platite de angajator pentru educatia timpurie a copiilor angajatilor. Reglementarea a intrat in vigoare din 9 noiembrie si este stipulata in Legea nr. 239/2020. Am detaliat acest subiect intr-un articol anterior pe care il poti accesa in urmatorul link: www.smartree.com/articol/reglementari-fiscale-cheltuieli-educatie-timpurie
6. Se introduce in Codul Muncii, la articolul 52 o noua situatie prin care contractul individual de munca poate fi suspendat din initiativa angajatorului, respectiv pe durata suspendarii temporare a activitatii si/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretarii starii de asediu sau starii de urgenta potrivit art. 93 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata. Aceasta modificare a intrat în vigoare din 27 decembrie si am detaliat-o in urmatorul articol: www.smartree.com/articol/smart-update-modificari-cod-fiscal-codul-muncii
7. Se clarifica regimul fiscal al tichetelor cadou acordate de o societate altor categorii de beneficiari (de exemplu: persoane fizice care nu sunt salariati). Acestea sunt considerate venituri din alte surse pentru care se datoreaza doar impozit pe venit (10%).
8. Se introduce clarificarea privind regimul fiscal al abonamentelor medicale suportate de angajator. Asadar plafonul de 400 euro al primelor de asigurari de sanatate pentru a fi neimpozabile este determinat pe persoana.
9. Se considera venituri neimpozabile avantajele in natura acordate persoanelor fizice care realizeaz venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a ocuparii unor functii considerate de către angajator esentiale pentru desfasurarea activitatii si care se afl in izolare preventiv la locul de munca sau in zone special dedicate in care nu au acces persoane din exterior, pentru o perioada stabilita de angajator si in cazul instituirii starii de alerta. Anterior, articolul facea referire numai la starea de asediu si de urgenta, ceea ce facea imposibila aplicarea scutirii in aceasta perioada.
10. Se introduce o prevedere noua care trateaza situatia avantajelor in bani si/sau in natura primite de la terti ca urmare a prevederilor contractului individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege ori a unei relatii contractuale intre parti, după caz. In acest caz, obligatia de calcul, retinere, plat şi declarare a impozitului revine, dup cum urmeaza:
a) angajatorului rezident fiscal roman, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat acesta si plata se efectueaza prin intermediul angajatorului;
b) platitorilor de venituri rezidenti fiscali romani, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat angajatorul, cu exceptia situatiei persoanelor fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a contractelor de munca incheiate cu angajatori care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanta in Romania, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 82.
11. Se introduce o prevedere nou referitoare la situatia fiscala a contribuabililor care obtin avantaje in bani si/sau in natura de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani. In acest caz impozitul se calculeaza, se declara si se plateste de catre contribuabil. Prin exceptie, in cazul contribuabililor care obtin avantaje in bani si/sau in natura de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani angajatorul rezident poate opta pentru calcularea, retinerea si plata impozitului pe venit datorat.