Regulamentul intern este un instrument esential al angajatorului in relatia cu angajatii. Acest regulament se intocmeste de catre angajator, cu sau fara consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.
Codul muncii reglementeaza aspectele care tin de regulamentul intern prin articolele 241 – 246.
Regulamentul intern este un act obligatoriu, pe care angajatorul trebuie sa il prezinte la solicitarea inspectorilor de inspectia muncii si care se intocmeste in termen de 60 de zile de la data dobandirii personalitatii juridice.
Nota legislativa (art. 246 din Codul muncii) (1) Intocmirea regulamentului intern la nivelul fiecarui angajator se realizeaza in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului cod. |
Ce clauze nu trebuie sa lipseasca din regulamentul intern
Urmatoarele categorii de dispozitii trebuie cuprinse in regulamentul intern, astfel incat legea sa fie respectata:
a) reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii;
b) reguli privind respectarea principiului nediscriminarii si al inlaturarii oricarei forme de incalcare a demnitatii;
c) reguli privind protectia maternitatii;
d) drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor;
e) procedura de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor;
f) reguli concrete privind disciplina muncii in unitate;
g) abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile;
h) reguli referitoare la procedura disciplinara;
i) modalitatile de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice;
j) criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor.
Regulamentul intern nu poate institui sanctiuni disciplinare in plus sau care sa fie diferite fata de cele prevazute in Codul muncii sau in alte reglementari speciale.
Citeste si model cuprins regulament intern
Dispozitiile prevazute in regulamentul intern, fundamentate pe baze legale, pot legitima decizia de sanctionare a unui salariat.
Angajatorul are obligatia sa aduca la cunostinta salariatilor dispozitiile regulamentului intern care incepe sa isi produca efectele din momentul instiintarii, conform articolului 243 din Codul muncii.
Cea mai la indemana procedura de dovedire a instiintarii salariatilor cu privire la regulamentul intern este semnatura acestora ca au luat la cunostinta. Similar, orice modificare a continutului regulamentului trebuie sa fie transmisa angajatilor.
Legea prevede ca regulamentul intern sa fie afisat la sediul angajatorului.
Daca prevederile regulamentului intern incalca vreun drept al salariatului, acesta poate sesiza angajatorul. In acelasi timp, salariatul are obligatia sa dovedeasca nerespectarea dreptului. Salariatul are dreptul ca, in termen de 30 de zile de la raspunsul primit de la angajator cu privire la sesizarea facuta, sa se adreseze instantelor judecatoresti pentru verificarea legalitatii, conform articolului 245 din Codul muncii.
Regulamentul intern si salariatii delegati/detasati
Delegarea si detasarea cuprind elemente specifice in functie de care se stabileste daca angajatii delegati/detasati in cadrul unei companii au obligatia sa respecte regulamentul intern al acestei organizatii.
Indiferent daca salariatul este delegat sau detasat, compania in care acesta isi va desfasura activitatea ii va aduce la cunostinta regulamentul intern si il va instrui cu privire la protectia muncii. Salariatul delegat/detasat va respecta regulamentul intern al unitatii in care isi desfasoara activitatea. Totodata, angajatul va beneficia de prevederile mai favorabile cu privire la drepturile si beneficiile prevazute in contract/decizie de detasare sau delegare.
Nota legislativa (art. 42, paragraful (2) si art. 47, paragraful (2) din Codul muncii) Art. 42 (2) Pe durata delegarii, respectiv a detasarii, salariatul isi pastreaza functia si toate celelalte drepturi prevazute in contractul individual de munca. Art. 47 (2) Pe durata detasarii salariatul beneficiaza de drepturile care ii sunt mai favorabile, fie de drepturile de la angajatorul care a dispus detasarea, fie de drepturile de la angajatorul la care este detasat. |
Pe de alta parte, in cazul in care un salariat detasat este cercetat disciplinar, aceasta cercetare se va realiza la angajatorul initial. Acesta va aplica prevederile regulamentului intern care a fost incalcat, fie al angajatorului catre care s-a realizat detasarea, fie al celui care l-a detasat.
Ai nevoie de consultanta legislativa? Obtine o cotatie!
Te-ar mai putea interesa si:
Avantajele externalizarii procesului de salarizare
In ce cazuri se poate diminua salariul unui angajat?
Implementare soft de salarizare: ce trebuie sa stii despre business-ul tau?