Starea de alerta instituita din 15 mai la nivel national in contextul epidemiologic generat de virusul SARS-CoV-2, a determinat luarea unor masuri de prevenire si control prevazute in OUG nr. 24/2020.
Principalele prevederi din actul normativ sunt:
1. In spatiile comerciale, mijloacele de transport in comun, la locul de munca si in alte spatii inchise se instituie obligativitatea purtarii mastii, astfel incat nasul si gura sa fie acoperite.
2. Angajatorii au obligatia organizarii activitatii, astfel incat munca sa se desfasoare de la domiciliul angajatilor, iar daca activitatea desfasurata nu permite acest lucru, sa ia masuri pentru:
a) asigurarea triajului epidemiologic constand in controlul temperaturii personalului propriu si vizitatorilor, la punctele de control-acces in incinte;
b) dezinfectarea obligatorie a mainilor inaintea intrarii in spatiile de lucru;
c) respectarea regulilor privind desfasurarea activitatii in birourile cu spatii comune (open space) si a regulilor privind functionarea unitatilor de cazare in regim hotelier;
d) decalarea programului de lucru, pentru entitatile cu un număr mai mare de 50 de salariati, astfel incat inceperea, respectiv terminarea programului de lucru sa se realizeze la intervale de minimum 1 ora, pe parcursul a minimum 3 ore, in transe de minimum 20% din personal.
3. Operatorii economici care desfasoara activitati comerciale/de lucru cu publicul ce implica accesul persoanelor in interiorul cladirilor iau masuri pentru organizarea activitatii, astfel:
a) accesul trebuie sa fie organizat astfel incat sa fie asigurata o suprafata minima de 4 mp pentru fiecare client/persoana si o distanta minima de 2 m intre oricare doua persoane apropiate;
b) sa nu permita accesul persoanelor a caror temperatura corporala, masurata la intrarea in incinta, depaseste 37,3°C;
c) sa asigure dezinfectarea suprafetelor expuse si evitarea aglomerarii de persoane, in special in zonele caselor de marcat/ghiseelor.
In plus, pe durata starii de alerta, angajatorii trebuie sa implementeze mai multe masuri dispuse prin Ordinul nr. 3577/831/2020 in vederea asigurarii desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca.
Cele mai importante masuri sunt pe care trebuie sa le implementeze angajatorii in vedere desfasurarii activitatii la locul de munca sunt:
1. Reinstruirea in domeniul securitatii si sanatatii in munca a tuturor angajatilor care au stat la domiciliu in perioada starii de urgenta, somaj tehnic, telemunca, munca la domiciliu etc. Reinstruirea trebuie sa fie adaptata noilor riscuri si se va desfasura in timpul programului normal de lucru al angajatilor;
2. Reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca au dreptul la instruire corespunzatoare noului risc reprezentat de infectia cu SARS-CoV-2;
3. Stabilirea activitatilor care pot fi continuate si/sau adaptate, in functie de specificul acestora si de resursele disponibile, si implementarea masurilor necesare pentru reluarea si/sau mentinerea activitatii, in conditiile respectarii masurilor de prevenire a raspandirii SARS-CoV-2, inclusiv pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca sau munca la domiciliu – care poate ramane o prioritate;
4. Identificarea riscurilor specifice conditiilor de contaminare epidemiologica si actualizarea documentului de evaluare a riscurilor pentru securitatea si sanatatea angajatilor la noile conditii de desfasurare a activitatii, in vederea luarii masurilor necesare pentru combaterea răspandirii SARS-CoV-2;
5. Stabilirea de consultari cu reprezentantii angajatilor cu responsabilitati specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca si, dupa caz, cu membrii Comitetului de securitate si sanatate in munca;
6. Afisarea la intrare si in cele mai vizibile locuri din unitate regulile de conduita obligatorie pentru angajatii si pentru toate persoanele care intra in spatiul organizat de angajator;
7. Informarea angajatilor, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare si de raspandire a virusului, cu privire la masurile de protectie si la regulile de distantare sociala care se aplica in cadrul unitatii, precum si cu privire la regulile pentru gestionarea situatiilor in care angajatii sau alte persoane care au acces la locul de munca prezinta simptome ale infectarii cu coronavirul SARS-CoV-2;
Pentru a afla toate obligativitatile angajatorilor pentru desfasurarea activitatii pe durata starii de alerta, Descarca Smart Update Mai nr. 2 2020 si transmite-l colegilor tai.