Starea de alerta, instituita pe 15 mai (in contextul epidemiologic determinat de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2) si noile masuri legislative in domeniul muncii au fost reglementate prin Ordonanta de urgenta nr. 70/2020, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 394 din 14 mai 2020.
Principalele prevederi in domeniul muncii pe durata starii de alerta sunt:
a) Acordarea indemnizatiilor de somaj tehnic pana la data de 31 mai 2020, cu posibilitatea prelungirii după aceasta data doar in domeniile in care se vor mentine restrictiile.
Se mentine prevederea privind exceptarea acestor indemnizatii de la procedura de executare silita prin poprire, pe durata acordarii lor, indiferent de bugetul din care se suporta.
b) Perioada starii de urgenta si perioada starii de alerta in care contractele individuale de munca sunt suspendate iar angajatii obtin indemnizatie de somaj tehnic in baza OUG 30/2020 pentru care angajatorii nu datorează CAM, constituie stagiu asimilat in sistemul asigurarilor pentru somaj.
Pentru stabilirea si calculul indemnizatiei de somaj prevăzute de Legea nr. 76/2002, se va utiliza indemnizatia de somaj tehnic prevazuta de OUG 30/2020.
c) Pe durata starii de alerta, numarul de zile libere pentru supravegherea copiilor acordate in baza Legii nr. 19/2020, pentru anul 2020, se stabileste pană la incheierea cursurilor anului scolar 2019—2020.
d) Angajatorii cu un numar mai mare de 50 de salariati au obligatia de a stabili programe individualizate de munca, fara acordul salariatului, astfel incat intre salariati sa se asigure existenta unui interval de o ora la inceperea si la terminarea programului de muncă, intr-un interval de trei ore.
e) Persoanele asigurate pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, care intra in carantina ca urmare a unei suspiciuni de infectare cu COVID-19, beneficiaza de concedii si indemnizatii pentru carantina, indiferent de locul in care aceasta se instituie, pentru o perioada si pe baza documentelor prevazute prin ordin al ministrului sanatatii, in functie de evolutia situatiei epidemiologice.
Pentru aceste persoane, certificatele de concediu medical se eliberează de către medicii de familie după ultima zi a perioadei de carantină, dar nu mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data încetării perioadei de carantină.
f) Valabilitatea documentelor eliberate de Inspectoratul General pentru Imigrari se mentine pe toata durata starii de urgenta, precum si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acestei stari.
Pentru a afla informatii complete despre noutatile legislative din domeniul muncii pe durata starii de alerta, Descarca Smart Update Mai nr. 3 2020 si transmite-l colegilor tai.