In aceasta primavara, Smartree a initiat un studiu de piata prin care si-a propus o comparatie intre viziunea specialistilor in resurse umane si cea a angajatilor/candidatilor cu privire la tendintele actuale si viitoare ale pietei muncii. Acest studiu a fost realizat in colaborare cu Irina Filip, Cafeneaua cu Joburi, Wellington si ReMArkable Consulting. La cercetare au participat 743 de respondenti, dintre care aproximativ jumatate provin din Bucuresti, urmati de cei din regiunea Nord-Vest a tarii, restul regiunilor fiind reprezentate intr-un procentaj mai scazut.
Obiectivul studiului a fost obtinerea unei perspective complexe asupra modului in care specialistii in HR si angajatii percep domeniul resurselor umane, si, mai ales, o mai buna intelegere a pietei si sustinerea companiilor in adaptarea la schimbare.
Rezultatele studiului au scos la iveala mai multe aspecte interesante:
Fluctuatia personalului
“Da!”- asa au raspuns 60% din angajații care au participat la studiul nostru, la intrebarea: „Ti-ai dori o schimbare de job in acest an?”. Iar specialistii HR se asteapta la asta, peste 80% dintre acestia fiind de parere ca fluctuatia personalului se va mentine sau va creste.
Aproape jumate din respondenții angajati/candidati prevad o crestere a veniturilor salariale doar in cazul schimbarii locului de munca, poate si din aceasta cauza cei mai multi vor sa migreze. Specialistii HR, insa, declata ca in bugetul pentru 2024 au fost incluse cresteri salariale. Un aspect de subliniat in acest sens ramane comunicarea si transparenta intre cele doua parti. Un pachet de beneficii mai diversificat si mai generos ofera angajatilor o imbunatatire a angajamentului si a calitatii vietii, dar acest aspect trece pe plan secund in lista de motivatii pentru ca un angajat sa ramana in companie. Un mediu de lucru sanatos primeaza cand este vorba de retentia angajatilor.
In plus, specialistii de resurse umane declara ca in organizatiile din care fac parte se acorda o atentie deosebita digitalizarii si automatizarii proceselor interne. Pe de alta parte, mai mult de un sfert dintre angajati/candidati s-au aratat incantati sa lucreze cu ajutorul inteligentei artificiale (AI) si nu se simt amenintati de aceasta ca le va prelua sarcinile in viitorul apropiat.
Engagement si motivatie
Cultura organizationala si echilibrul intre viata profesionala si personala sunt, de asemenea, aspecte importante pentru angajati. Interesant este, faptul ca oportunitatile de dezvoltare profesionala sunt considerate mai valoroase decat pachetul de beneficii, cum am mentionat si anterior. La fel de interesanta a fost si descoperirea ca peste un sfert dintre respondentii angajati/candidati au mentionat ca organizatia pentru care lucreaza nu intreprinde actiuni pe zona de employer branding. Pe de alta parte, 39% dintre specialistii HR au declarant ca organizatiile din care fac parte prioritizeaza crearea unui mediu de lucru placut pentru angajați.
Provocari pe piata muncii
Gasirea unui echilibru intre cerintele organizationale si nevoile individuale reprezinta o provocare comuna pentru angajati/candidati si specialistii de resurse umane. Angajamentul inseamna mult mai mult decat satisfactia membrilor echipei, avand puterea de a motiva oamenii sa depuna eforturi mai mari atunci cand sunt multumiți de locul si atmosfera de lucru.
Job part-time sau full-time, work from home sau lucru la birou ori relocare, sunt cateva aspecte abordate prin intrebarile pe care le vei vedea in studiu.
Nu in ultimul rand, studiul a relevat ca tinerii din generatia Z se pot integra usor in orice companie, fiind deschisi si receptivi, fapt cu care sunt de acord atat specialistii HR cat si cei care lucreaza zi de zi cu noii sositi pe piata muncii.
Pe final, te invitam sa descarci si sa parcurgi raportul si sa ne impartasesti feedback-ul tau sau sugestii privind alte subiecte de interes pentru viitoarele noastre studii.