Munca de la distanta, ca beneficiu acordat angajatilor, reprezinta, in ultimii ani, o practica tot mai des intalnita si in companiile ce activeaza pe piata locala. Unul dintre motivele care stau la baza adoptarii acesteia este reprezentat de reducerea costurilor atat pentru angajat, cat si pentru companie. Pe de alta parte, in anumite corporatii, politica interna si faptul ca superiorul ierarhic se afla in afara tarii fac ca prezenta la birou sa nu mai fie indispensabila.In Romania a fost votata si publicata recent legea care reglementeaza telemunca, inclusiv la domiciliul angajatului, insa numai cu ajutorul tehnologiei.
Ce trebuie sa cunoasca angajatii din Romania despre acest subiect
- Telemunca inseamna orice forma de organizare a muncii in afara spatiului de birouri pus la dispozitie de angajator, cel putin 1 zi/luna, cu ajutorul tehnologiei;
- In vederea indeplinirii sarcinilor de serviciu ce le revin, angajatii trebuie sa isi organizeze programul de lucru de comun acord cu angajatorul, iar acesta din urma are dreptul de a verifica activitatea acestuia prin conditiile stabilite in contract. Efectuarea orelor suplimentare este permisa, cu acordul scris al partilor, doar pentru cei angajati cu norma intreaga;
- Activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se prevede in mod expres in contractul individual de munca (sau act aditional la contract). In cazul in care angajatul refuza sa-si presteze activitatea in acest regim, nu poate fi sanctionat sau concediat;
- Angajatorul este obligat sa asigure toate conditiile necesare pentru ca un teleangajat sa lucreze din alt loc decat spatiul de birouri al firmei (laptop, conexiune la internet), insa partile pot negocia astfel de aspecte;
- Angajatii care lucreaza in acest sistem au drepturi egale cu cei ce isi desfasoara activitatea la birou, precum concediul de odihna anual sau concediile medicale;
- Angajatorul trebuie sa verifice daca se respecta acasa toate normele de securitate de munca, iar Inspectoratele Teritoriale de Munca pot face verificari.
Ce trebuie sa contina contractul unui teleangajat
- Precizarea clara ca lucreaza in sistem de telemunca;
- Perioada si/sau zilele in care isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
- Locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;
- Programul de munca si modalitatea concreta de realizare a verificarii de catre angajator in acest interval;
- Responsabilitatile partilor convenite in functie de locurile in care se desfasoara activitatea, inclusiv cele din domeniul securitatii si sanatatii;
- Obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca a materialelor pe care angajatul le utilizeaza, daca este cazul;
- Obligatia angajatorului de a informa angajatul cu privire la reglementarile interne din contractul colectiv de munca si/sau regulamentul intern (precum cele de protectie a datelor cu caracter personal) si obligatia angajatului de a le respecta;
- Masurile luate de angajator pentru asigurarea posibilitatii angajatului de a se intalni in mod regulat cu colegii;
- Conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.