In contextul competitivitatii crescute pe piata muncii si a mobilitatii extinse a fortei de munca, tot mai multe companii au devenit constiente de importanta construirii unui brand de angajator. Pe masura ce a devenit mai dificil sa atraga si sa retina candidatii potriviti, acestea au realizat ca renumele de bun angajator este un aspect critic in succesul unui business. Potrivit studiului Employer Branding Now, publicat in iunie 2016 de Universum, 59% dintre companiile cu prezenta globala cheltuiesc anul acesta mai multi bani pe dezvoltarea brandului de angajator, comparativ cu 2015. De asemenea, 62% dintre reprezentantii acestor companii, respondenti in cadrul studiului, pun brandingul de angajator pe lista prioritatilor in strategia lor de business din acest an. Mai mult, brandingul de angajator este vazut din ce in ce mai mult ca o responsabilitate a CEO-ului sau a departamentului de marketing, spre deosebire de anii anteriori, cand era doar atributul departamentului de resurse umane. Interesul crescut in ceea ce priveste brandingul de angajator printre companii se datoreaza faptului ca s-a dovedit a fi un diferentiator cheie in ceea ce priveste competitivitatea in arena recrutarii. Astfel, nu ar trebui sa fie surprinzator faptul ca setul de atribute denumit employer value propositions (EVP), pe care atat candidatii, cat si angajatii le percep ca plusuri prin angajarea si decizia de a ramane pe termen lung in cadrul unei anumite organizatii, a castigat un loc de cinste in strategia de business a marilor organizatii. Perioada in care a inceput sa fie constientizata importanta brandului de angajator a fost 2004-2008, cand, ca raspuns la competitia puternica pentru atragerea celor mai talentati angajati, companii precum Unilever, Shell sau P&G au inceput sa se concentreze la fel de mult pe brandingul de angajator ca pe cel corporate si cel dedicat consumatorilor. Tocmai acest lucru a condus la asa numitul EVP. Dupa ce o buna perioada de timp EVP-urile erau vazute ca instrumente izolate, foarte multe organizatii le considera acum piese ale intregului puzzle organizational. Astfel, studiul Universum a aratat ca 83% dintre companii spun ca EVP –ul este strans legat de viziunea si misiunea lor centrale, 72% spun ca este strans legat de valorile companiei, 75% il incadreaza in strategia acestora in ceea ce priveste managementul talentului, 60% il includ in strategia de business, iar 59% il asociaza cu brandul corporate propriu. Potrivit raportului Universum, acest nivel de aliniere intre EVP si strategia companiei reprezinta o schimbare semnificativa fata de anii anteriori. Studiul a mai aratat ca majoritatea organizatiilor folosesc brandingul de angajator pentru a creste awareness-ul la nivelul potentialilor angajati, ceea ce e foarte bine, dar nu suficient pentru atragerea celor mai buni candidati. Astfel, companiile ar trebui sa adopte practici mai complexe pentru dezvoltarea unui brand de angajator, inclusiv diferentierea acestora in cadrul grupurilor tinta importante, dar si in pietele cheie.
30% dintre organizatii se folosesc de brandingul de angajator in scopul retentiei angajatilor
Un alt aspect descoperit in cadrul studiului este faptul ca doar 30% dintre organizatii se folosesc de brandingul de angajator in scopul retentiei angajatilor, deoarece majoritatea discutiilor se concentreaza pe atragerea de noi talente. Insa brandingul de angajator este la fel de important si pentru actualii angajati. Este vorba despre respectarea promisiunii facute la angajare si de incununarea asteptarilor celor care au avut incredere in compania respectiva. Angajatii unei companii sunt cei mai buni ambasadori pe care aceasta ii poate avea si adesea cele mai de incredere surse pentru cei din exterior. Ei sunt reprezentantii companiei si ei vor construi imaginea sa pentru toti actorii interesati, fie potentiali clienti, fie potentiali angajati. Retentia este pana la urma o problema de aliniere a abilitatilor, personalitatilor si particularitatilor actualilor si viitorilor angajati la cultura organizationala a companiei. Aici intervine brandul de angajator, cultura organizationala fiind formata si cu ajutorul monitorizarii constante a ecoului pe care il are la nivel intern mesajul de brand de angajator. Atragerea talentului ar trebui sa se bazeze pe implicarea actualilor angajati, cu atat mai mult in ziua de astazi, cand influenta social media a dus la crearea unei anumite transparente, de care companiile ar trebui sa profite. Acum, oamenii au mai degraba incredere intr-o companie pe baza a ceea ce spun angajatii sai decat pe baza campaniilor de recrutare orientate semnificativ pe partea de advertising. Totusi, in timp ce majoritatea companiilor sustin ca au o prezenta de brand in social media cel putin moderata, doar o treime au angajati dedicati care sa posteze continut si sa raspunda utilizatorilor in mod regulat. In plus, doar jumatate dintre companii masoara impactul in social media, asa ca inca mai este loc de crestere la acest capitol. Insa cele mai multe companii au in vedere cresterea prezentei online, alocand bugete mai mari pe continutul din social media in urmatorii cinci ani. Puterea brandului de angajator poate avea un efect major asupra calitatii muncii depuse, mandriei si nivelului de implicare a acelor angajati care se ocupa de livrarea experientelor de brand pentru consumatorii finali. Si alte studii au demonstrat ca exista o legatura evidenta intre angajatii fericiti si clientii fericiti, asadar alinierea strategiilor privind brandul de angajator si cel dedicat consumatorilor va deveni o practica de baza in randul marilor companii in urmatorii ani. Iata cateva sfaturi pentru atragerea si retinerea talentelor in companii, dezvoltand un brand de angajator puternic:
- Evalueaza reputatia actualului brand de angajator, printr-o cercetare in randul audientei externe vizate;
- Defineste modul in care vrei sa fii vazut ca angajator pe baza unei aprecieri realiste a punctelor forte si transforma aceasta viziune intr-un EVP clar si cuprinzator;
- Fii proactiv in utilizarea social media, publica povesti din interior care evidentiaza plusurile companiei si construieste o reputatie de brand de angajator autentica si atragatoare;
- Asigura-te ca fiecare angajat din cadrul organizatiei intelege valoarea unui brand de angajator puternic in succesul business-ului, cat si rolul cheie pe care il joaca in sustinerea unei experiente de brand consistente si a unei reputatii excelente.
Surse: Recruiter.com, HBR.org, Forbes.com