Specialistii in atragerea si managementul talentelor sunt tot mai constienti de importanta pe care echipa lor o are in cadrul organizatiilor, fiind increzatori ca departamentul de HR contribuie semnificativ la formarea deciziilor de business, insa tot ei sunt cei care continua sa se lupte cu lipsa de resurse si investitii in proiecte strategice in domeniul resurselor umane. Acestea sunt, in mare, concluziile raportului anual al LinkedIn, Global Recruiting Trends 2017, care a luat in calcul circa 4.000 de lideri in domeniul atragerii talentului din 35 de tari. Iata principalele tendinte pentru anul viitor, pe care le releva studiul:
Atragerea talentelor va ocupa un loc de baza la masa executivilor
Departamentul de recrutare nu a fost nicicand atat de prezent in ”lumina reflectoarelor” ca acum. Desi nu contribuie direct la veniturile companiei si nu creeaza produse care sa revolutioneze piata, are un aport semnificativ, din ce in ce mai apreciat, la succesul companiei. Peste 83% dintre liderii globali in domeniul recrutarii care au participat la studiul LinkedIn au spus ca talentul reprezinta prioritatea numarul unu in organizatie si ca echipa din care fac parte are intalniri regulate cu membrii din nivelul C de management. In plus, 75% dintre respondenti considera ca echipa lor este cheia catre o planificare eficienta a resurselor umane.
Recruiterii vor fi si mai ocupati, cautand cel mai mult specialisti in vanzari, operatiuni si ingineri
Importanta in crestere a departamentului de recrutare se traduce, bineinteles, in mai multa responsabilitate. De aceea, majoritatea respondentilor la studiu (56%) se asteapta sa angajeze si mai multe persoane anul viitor. Pe masura ce companiile din toata lumea vor avea nevoie de tot mai multi specialisti in vanzari, operatiuni si ingineri, echipele de recrutare trebuie sa puna accentul pe o abordare strategica in privinta modalitatilor de identificare si atragere a talentelor. In acest sens, primul pas este stabilirea, cu ajutorul analizei datelor, a locatiilor in care oferta de talente este mai mare decat cererea. O alta tactica de succes este targetarea tuturor potentialilor candidati, prin content dedicat brandingului de angajator, cu o componenta puternica de personalizare.
Cele mai bune surse pentru angajari vor fi programele de referral, job board-urile si retelele sociale
Cand vine vorba de atragerea celor mai potriviti candidati, aproape jumatate dintre recruiteri spun ca programele de referral reprezinta sursa numarul unu de angajari. Acest lucru nu este deloc surprinzator, avand in vedere ca acest tip de candidati sunt recrutati mai rapid, performeaza mai bine decat ceilalti si raman mai mult in companie. Celelalte surse care se vor regasi si anul viitor in strategia atragerii talentelor sunt asa numitele job board-uri, cum sunt, in Romania, platformele de recrutare precum eJobs.ro sau BestJobs.ro, Hipo.ro, si retelele sociale profesionale, precum LinkedIn.
Bugetele merg in continuare catre tactici traditionale, dar dezideratul este brandingul de angajator
Intotdeauna este interesant sa observi cum isi cheltuiesc bugetele alte echipe de recrutare, iar in acest an este pentru prima data cand vom avea acces la astfel de date. Se pare ca, din cauza faptului ca bugetele de recrutare sunt atat de limitate, liderii din domeniu au tendinta sa le cheltuiasca pe instrumente conservatoare. Mai mult de 50% din cheltuieli sunt directionate catre anunturi de joburi si agentii de recrutare, in timp ce 17% din buget este alocat noilor tehnologii, care le permit echipelor de HR sa automatizeze fluxul de lucru. Astfel, desi recruiterii spun ca programele de referral reprezinta cea mai sigura sursa pentru noi angajati valorosi, foarte putini bani sunt alocati in dezvoltarea acestei practici. La fel se intampla si cu brandigul de angajator – este descris ca fiind unul dintre cele mai importante trenduri ale momentului, dar se afla pe ultimele locuri cand vine vorba de investit bani. Una dintre cele mai interesante intrebari la care au raspuns participantii la studiul LinkedIn a fost ”Unde ati investi, daca bugetul ar fi nelimitat?”. In acest punct, 53% dintre liderii de HR au spus ca ar prioritiza investitiile in zone strategice pe termen lung, precum brandingul de angajator, 39% au amintit de tehnologii software de recrutare, 38% au mentionat solutiile de identificare mai usoara a candidatilor, iar 29% au pus pe primul loc perfectionarea competentelor membrilor echipei din care fac parte.
Diversitatea, automatizarea selectiei candidatilor si Big Data – trenduri-cheie pentru viitor
Pe fondul cresterii cererii pentru recrutare, o crestere care nu este intotdeauna proportionala cu dezvoltarea echipelor de recrutare, ideea automatizarii este pe buzele tuturor specialistilor din industria de HR. Automatizarea ar creste semnificativ viteza de selectare in prima faza a procesului de recrutare si ar ajuta la evaluarea mai precisa a competentelor. De asemenea, multe companii sunt interesate de diversitate si isi doresc initiative care sa ii diferentieze de competitori si care in acelasi timp sa creasca gradul de implicare a angajatilor. In plus, marile corporatii se concentreaza cel mai mult pe Big Data la capitolul managementului resurselor umane, mai reiese din raportul LinkedIn. Sursa foto: Business Insider