Noi reglementari in domeniul dreptului muncii. Este vorba despre conditiile pentru acordarea concediului de ingrijitor, precum si de modificarile aduse de noua lege a Dialogului Social. Va prezentam, mai jos, noutatile:
A) Cu privire la acordarea concediului de ingrijitor
Ordinul nr. 2172/2022 privind acordarea concediului de ingrijitor, publicat in Monitorul Oficial nr. 1241 din data de 22 decembrie 2022, reglementeaza o serie de conditii cu privire la acordarea concediului de ingrijitor, in special cu privire la documentele pe care salariatul trebuie sa le prezinte pentru a face dovada:
– faptului ca persoana careia salariatul solicitant i-a oferit ingrijire sau sprijin este ruda sau o persoana care locuieste in aceeasi gospodarie cu acesta;
Documentele prin care face dovada faptului ca persoana careia i-a oferit ingrijire sau sprijin este ruda potrivit art. 153^1 alin. (4) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare sunt, dupa caz, actul de identitate, certificatul de nastere, certificatul de casatorie.
Documentele prin care face dovada faptului ca persoana careia i-a oferit ingrijire sau sprijin locuieste in aceeasi gospodarie cu angajatul sunt, dupa caz, actul de identitate al persoanei care necesita ingrijire din care rezulta acelasi domiciliu sau resedinta cu salariatul, actul prin care persoana a fost luata in spatiu, adeverinta de la asociatia de proprietari/locatari sau declaratia pe propria raspundere a salariatului din care sa rezulte faptul ca persoana careia salariatul i-a oferit ingrijire sau sprijin locuieste in aceeasi gospodarie cu acesta cel putin pe perioada concediului de ingrijire.
– existentei problemei medicale grave care a determinat solicitarea concediului de ingrijitor de catre salariat.
Documentul medical prin care se face dovada existentei problemei medicale grave va fi reprezentat de biletul de externare din spital sau, dupa caz, de adeverinta medicala emisa de medicul curant ori de medicul de familie al persoanei cu probleme medicale grave.
De asemenea, anexata la noul Ordin este lista problemelor medicale grave in baza carora salariatul poate solicita concediu de ingrijitor, pe care o anexam ca Anexa 1 la prezentul.
B) Cu privire la noua Lege a Dialogului Social
Legea nr. 367/19.12.2022 privind Dialogul Social, publicata in Monitorul Oficial nr. 1238 din data de 22 decembrie 2022, aduce numeroase modificari in domeniul reglementat, care presupun necesitatea unei analize de la caz la caz pentru a determina impactul concret din practica.
Dintre cele mai importante modificari si noutati in acest sens mentionam (grupate mai jos, prin raportare la principalele categorii de reglementare):
a) Informarea/consultarea
Noua lege pune un accent particular pe noi obligatii de informare si consultare a salariatilor/lucratorilor (reprezentati conform noilor prevederi) cu privire la aspecte precum:
– evolutia recenta si evolutia probabila a activitatilor si a situatiei economice a societatii;
– deciziile care pot duce la modificari importante in organizarea muncii, in relatiile contractuale sau in raporturile de munca, acestea incluzand, dar nelimitand-se la: situatiile de transfer de intreprindere, achizitii, fuziuni, concedieri colective, inchideri de unitati de productie etc.;
– daca nu sunt constituite organizatii sindicale la nivel de unitate, cel putin o data pe an, angajatorul va trebui sa organizeze o sesiune publica de informare privind drepturile salariatilor, la cererea federatiilor sindicale, in conditiile legii.
b) Reprezentantii salariatilor
La nivelul angajatorilor cu minimum 10 salariati/lucratori, pot fi promovate interesele salariatilor prin alegerea de reprezentanti ai salariatilor, daca nu exista sindicat (momentan, Codul Muncii prevede o astfel de posibilitate pentru angajatorii cu peste 20 de salariati).
Se introduce un intreg capitol nou despre reprezentarea angajatilor/lucratorilor, in ideea unei reglementari mai concrete a acestui aspect, prevazand posibilitatea angajatorului de a facilita procesul de alegere a acestora.
La nivelul angajatorului la care nu exista un sindicat, angajatii/lucratorii pot constitui un grup de initiativa care elaboreaza procedurile si/sau regulamentul pentru desfasurarea alegerii reprezentantilor angajatilor/lucratorilor. Procedurile si/sau regulamentul pentru desfasurarea alegerilor se comunica angajatorului, care are obligatia ca, in termen de cel mult 10 zile de la primire, sa informeze toti angajatii/lucratorii unitatii cu privire la continutul procedurilor si/sau regulamentului pentru desfasurarea alegerii reprezentantilor angajatilor/lucratorilor.
Reprezentantii salariatilor vor fi alesi cu votul a cel putin jumatate plus unu din numarul total al angajatilor, cu un mandat de cel mult doi ani; numarul lor se stabileste prin acordul comun al salariatilor/lucratorilor cu angajatorul, insa, daca nu se realizeaza acordul, numarul de reprezentanti alesi ai angajatilor/lucratorilor nu poate fi mai mare de:
i) 2 reprezentanti, la angajatorii care au sub 100 de angajati/lucratori;
ii) 3 reprezentanti, la angajatorii care au intre 101 si 500 de angajati/lucratori;
iii) 4 reprezentanti, la angajatorii care au intre 501 si 1.000 de angajati/lucratori;
iv) 5 reprezentanti, la angajatorii care au intre 1.001 si 2.000 de angajati/lucratori;
v) 6 reprezentanti, la angajatorii care au peste 2.000 de angajati/lucratori.
c) Negocierea colectiva
Negocierea colectiva devine obligatorie la nivelul unitatilor cu cel putin 10 angajati/lucratori (fata de minimum 21 de salariati, cum se prevede in prezent), precum si la nivel de sector de negociere colectiva. Sunt prevazute anumite modificari cu privire la termenul de declansare a negocierii colective in situatia expirarii contractului colectiv de munca existent, precum si cu privire la durata negocierii colective.
Se introduc noi prevederi referitoare la reprezentarea partilor la negocieri colective; ca noutate pentru salariati, acestia vor putea fi reprezentati si de sindicatele nereprezentative, dupa caz si in conditiile legii.
d) Contractele colective de munca
Sunt prevazute elemente orientative pentru continutul contractului colectiv de munca (fara afectarea principiului libertatii contractuale) – e.g., masurile privind armonizarea vietii de familie cu obiectivele profesionale, timpul de lucru si timpul de odihna.
Se reintroduce posibilitatea incheierii contractului colectiv de munca la nivel national.
Se introduc anumite modificari cu privire la incheierea si inregistrarea contractului colectiv de munca (e.g., in anumite conditii, posibilitatea inregistrarii fara semnatura tuturor participatilor la negociere).
Inspectoratele teritoriale de munca vor avea obligatia de a elibera, la cerere, o copie in format electronic a contractului colectiv de munca incheiat la nivel de unitate, precum si orice act aditional la acesta, oricarui angajat/lucrator al unitatii respective care a formulat o cerere in acest sens.