Un sondaj privind sperantele si temerile angajatilor la nivel mondial, realizat de PwC in 2023, a dezvaluit faptul ca acestia sunt deschisi la noi provocari si la adoptarea inteligentei artificiale (AI), precum si la dobandirea de noi abilitati, ceea ce nu poate reprezenta decat o veste buna pentru companii.
Un aspect ingrijorator insa care a iesit la iveala odata cu acest studiu se refera la faptul ca un procent de 26% dintre angajati intentioneaza sa renunte la locul de munca actual fata de 19%, in 2022.
De asemenea, studiul a adus in discutie si provocarile cu care se confrunta liderii din organizatii si totodata a relevat si patru directii principale pe care trebuie sa le urmeze liderii din companii pentru a intelege mai bine de ce au nevoie angajatii lor, dar si pentru a reusi sa reinventeze organizatiile pe care le conduc.
Iata ce ar trebui sa faca cei din conducerea companiilor, potrivit sondajului PwC:
1. Sa se implice si sa-si inspire propriii angajati, mai ales pe cei care nu vad schimbarea venind
Majoritatea liderilor de business considera ca atat campul muncii cat si aptitudinile angajatilor vor fi marcate de dinamism si vor suferi modificari fara precedent in viitor, lucru confirmat chiar de datele furnizate de Forumul Economic Mondial, potrivit carora angajatorii estimeaza ca 44% dintre competentele angajatilor se vor schimba in urmatorii cinci ani de zile.
Nici angajatii nu par sa fie de alta parere intrucat, potrivit sondajului realizat de PwC, 43% sustin ca au o idee clara despre modul in care competentele lor se vor schimba in urmatorii 5 ani, in timp ce 36% cred ca abilitatile de care vor avea nevoie pentru a-si desfasura activitatea se vor schimba semnificativ in urmatorul cincinal.
Ingrijorarea vine insa din randul angajatilor ale caror locuri de munca nu necesita pregatire specializata. Doar 15% dintre acestia sunt de parere ca vor fi nevoiti sa dobandeasca noi abilitati in urmatorii 5 ani de zile, ceea ce semnifica faptul ca restul, de 75%, vor deveni mult mai vulnerabili in fata schimbarii si din aceasta cauza vor fi mai predispusi sa-si piarda locul de munca. De cealalta parte, un procent mult mai mare, de 51% dintre angajatii ale caror joburi necesita o pregatire specializata considera ca deprinderile lor se vor schimba cu siguranta in urmatoarea perioada.
Acest decalaj dintre angajati reprezinta o problema in crestere intrucat conduce la sporirea riscului inegalitatii economice, iar liderii de business trebuie sa vina cu o rezolvare, care consta tocmai in capacitatea lor de a inspira, de a indruma si de a motiva echipele.
In acest context, liderii de business trebuie sa raspunda la doua intrebari extrem de importante:
- Avem abilitatile necesare transformarii?
- Cream o viziune incluziva si ii facem pe ceilalti sa se simta parte din companie si din deciziile care se iau la nivel de organizatie?
2. Sa faca din cultura organizationala un catalizator al schimbarii
Desi multi lideri recunosc ca angajatii lor reprezinta poate cea mai buna sursa de inspiratie si inovatie din companii, studiul realizat de PwC arata ca multe organizatii descurajeaza oamenii sa experimenteze, sa nu fie de acord cu situatia curenta sau sa dezbata pe marginea anumitor subiecte.
Si problema este mult mai grava decat atat. De exemplu, doar un procent de 35% dintre respondentii care au participat la studiu au declarat ca managerii lor tolereaza greseli minore, si doar 33% au sustinut ca managerii lor incurajeaza dezbaterile.
Se pare insa ca directorii generali nu sunt constienti intru totul de aceste lucruri, fapt rezultat din sondajul global al CEOs, realizat tot de PwC, potrivit caruia un procent de 56% dintre acestia au spus ca managerii din subordinea lor incurajeaza dezbaterile si disensiunile dintre angajati, iar 46% au declarat ca aceeasi manageri trec cu vederea micile greseli ale angajatilor.
De asemenea, aproximativ jumatate dintre angajatii care au participat la studiu considera ca aduc idei noi si inovatoare in echipa in care isi desfasoara activitatea.
In ceea ce priveste feedback-ul, un procent de 49% dintre angajati sustin ca ofera feedback colegilor, in timp ce 50% cauta in mod activ feedback.
Pe de alta parte, jumatate dintre respondenti sustin ca fac eforturi suplimentare pentru a accepta responsabilitati in plus.
Luand in considerare aceste date, liderii de business trebuie sa isi puna urmatoarele intrebari:
- Eu sunt parte din problema?
- Cultura organizationala pe care noi o promovam ii determina pe unii angajati sa nu se simta conectati la companie si la valorile acesteia?
3. Sa inteleaga cum costul tot mai ridicat al vietii erodeaza angajatii
Incertitudine economica si inflatia ridicata fac ca angajații din intreaga lume sa resimta criza, arata sondajul realizat de PwC. Daca anul trecut, 47% dintre angajati declarau ca raman cu bani la final de luna, anul acesta procentul celor care sustin ca raman cu bani, la final de luna, a scazut la 38%, iar ponderea celor care declara ca nici macar nu le ajung banii pe care ii castiga ca sa-si plateasca facturile a crescut la 17%.
O cercetare recenta privind bunastarea financiara a angajatilor, realizata de PwC, a aratat ca stresul financiar, pe langa faptul ca dauneaza bunastarii emotionale si fizice, afecteaza si productivitatea si nivelul de implicare al acestora la locul de munca. Potrivit aceleiasi cercetari, angajatii stresati din punct de vedere financiar au de aproape cinci ori mai multe sanse sa afirme ca problemele cu finantele reprezinta o distragere a atentiei de la activitatea pe care o desfasoara la locul de munca.
Pe fondul presiunii financiare actuale, un procent de 21% dintre participantii la studiu au declarat ca s-au vazut nevoiti sa-si ia un al doilea job.
In ciuda incertitudinii economice existente, un numar mai mare de angajati, si aici ne referim la un procent de 26%, fata de 19%, anul trecut, se gandesc sa isi schimbe locul de munca.
In ceea ce priveste atitudinea liderilor de business vizavi de aceste dificultati financiare cu care se confrunta majoritatea angajatilor, exista mai multe abordari:
- In primul rand, acestia trebuie sa vada daca strategia de compensare si strategia de atragere si de retinere a talentelor se sprijina reciproc
- In al doilea rand, trebuie sa-si raspunda la urmatoarea intrebare: adresam teme de sanatate financiara in cadrul companiei?
4. Sa cultive interesul angajatilor pentru folosirea inteligentei artificiale (AI)
Ingrijorarea sau entuziasmul sunt doar cateva dintre sentimentele pe care le nutresc angajatii atunci cand vine vorba de inteligenta artificiala. ChatGPT, unul dintre cele mai populare tooluri de AI, a captat deja interesul a sute de milioane de utilizatori din intreaga lume.
Respondentii la sondajul PwC par in mare parte optimisti in ceea ce priveste AI, subliniind mai degraba efectele pozitive ale AI decat pe cele negative. Mai mult de jumatate dintre angajatii care au participat la studiu, si anume un procent de 52%, au ales sa aduca cel putin un argument in favoarea impactului pozitiv pe care AI il aduce asupra carierei lor. Iata cateva exemple: va creste productivitatea la locul de munca, va ajuta la dobandirea de noi abilitati, va crea noi oportunitati de joburi.
In acelasi timp, mai mult de o treime dintre participantii la studiu, adica un procent de 35%, au facut cel putin o afirmatie negativa in legatura cu AI. Exista insa si un procent de 22% dintre angajati care considera ca inteligenta artificiala nu le va afecta in niciun fel cariera, iar printre acestia se numara cel mai probabil angajatii fara pregatire specializata.
Pe baza acestor descoperiri, liderii de business ar trebui sa-si adreseze urmatoarele intrebari, care cu siguranta vor ajuta la stabilirea unei directii de urmat in ceea ce priveste inteligenta artificiala:
- Care este parerea mea despre viitorul muncii?
- Le oferim angajatilor nostri posibilitatea de a ne influenta planurile de viitor privitoare la AI?
In concluzie, orice lider care vrea sa reinventeze compania pe care o conduce trebuie sa inteleaga pe deplin si inca de la bun inceput care este rolul angajatilor in acest plan de transformare. Fara a avea o idee clara despre cum se pozitioneaza angajatii fata de companie, fata de managerii directi sau chiar si fata de noile trenduri din campul muncii si despre planurile lor de viitor, nu se poate construi o echipa pregatita pentru reinventare.
La sondajul realizat de PwC au participat 54.000 de angajati, din 46 de tari, de pe trei continente.